Social Icons

Δώσε σαχ μπορεί να είναι και ματ


Στην θέση του διαγράμματος παίζουν τα λευκά.
Για να δείτε πόσο λάθος σκέφτονται οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές –μερικές φορές – μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το παράδειγμα.
Τώρα θα μου πείτε: «Είναι δυνατόν να μπορέσω να λύσω εγώ ένα σκακιστικό πρόβλημα, το οποίο δεν μπορεί να λύσει ο υπολογιστή μου ή το καλύτερο σκακιστικό πρόγραμμα του κόσμου;»
Η απάντηση είναι: ΝΑΙ ΜΠΟΡΕΙΣ! Αρκεί να χρησιμοποιήσεις τον απλό κανόνα «δώσε σαχ μπορεί να είναι και ματ».


Αν και φαίνεται ότι τα λευκά χάνουν την παρτίδα, υπάρχει μια κρυφή άμυνα… Το πρώτο πράγμα που σκεφτόμαστε πάντα είναι τα σαχ. Έτσι λοιπόν το σαχ Αε2 φαίνεται πολύ ελκυστικό μιας σουβλίζει τον βασιλιά και τον πύργο. Αν για παράδειγμα μετακινηθεί ο βασιλιάς ο λευκός αξιωματικός θα φάει τον πύργο. Όμως τα μαύρα απλά θα παίξουν το πιόνι τους στο γ4, χρησιμοποιώντας το σαν ασπίδα. Έτσι αυτό το σαχ δεν λειτουργεί.
Έχει άλλο σαχ ο αξιωματικός; Ναι στο α4. (Διάγραμμα 2) Φαίνεται πολύ παράλογο να θυσιάσουμε και τον αξιωματικό μας όμως αξίζει να συνεχίσουμε να μετράμε την βαριάντα – δηλαδή την συνέχεια των κινήσεων – γιατί δίνουμε σαχ. Ακολουθούμε τον κανόνα «δώσε σαχ μπορεί να είναι και ματ»!
Ο μαύρος βασιλιάς φυσικά θα φάει τον αξιωματικό, διότι στο Ργ4 συνεχίζουμε να ακολουθούμε τον κανόνα και κάνουμε σαχ στο β3. Έπειτα από Ρ:α4 συνεχίζουμε β3 σαχ! (Διάγραμμα 3)
Ο μαύρος βασιλιάς συνεχίσει μέχρι το τετράγωνο δ7 και εμείς συνεχίσουμε να δίνουμε σαχ με τα πιόνια. (Διάγραμμα 4)
Και τώρα θα πείτε: «Ωραία. Ακολούθησα τον κανόνα και έχασα όλα μου τα κομμάτια! Ο κανόνας είναι χάλια…» ΌΧΙ! Ο κανόνας δεν είναι λάθος. Ο κανόνας είναι κάτι που μας βοηθάει να βρούμε τον δρόμο μας. Ένας οδηγός. Όμως, όπως συμβαίνει με τον κάθε κανόνα, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Έτσι μπορεί την δεδομένη στιγμή – στην συγκεκριμένη βαριάντα - να μην ισχύει. Αν όμως θέλουμε να βρούμε την λύση οφείλουμε να υπολογίσουμε νοερά αυτή την συνέχεια. Και τώρα θέλω να δώσετε προσοχή σε κάτι εξαιρετικά σημαντικό. Στο τέλος κάθε βαριάντας πρέπει να αφιερώσουμε λίγο χρόνο – 10 με 15 δευτερόλεπτα – για να κρίνουμε την θέση (Διάγραμμα 5). Είναι πολύ απλό να καταλάβουμε ότι αν και τα μαύρα έχουν δύο πύργους και έναν αξιωματικό επιπλέον δεν μπορούν να βλάψουν τον λευκό βασιλιά, διότι δεν μπορούν να περάσουν πάνω από τα πιόνια τους. Το μοναδικό πέρασμα που έχουν τα μαύρα είναι από την πλευρά του βασιλιά, δηλαδή αν καταφέρουν να ανοίξουν κάποια γραμμή εκεί.
Εφόσον έχουμε καταλάβει το μοναδικό σχέδιο νίκης τον μαύρων θα παίξουμε απλά ζ5 (Διάγραμμα 6) και θα μπλοκάρουμε εντελώς την θέση. Είναι πραγματικά απίστευτο το γεγονός ότι ο υπολογιστή μου λέει ακόμη ότι κερδίζουν τα μαύρα! Η μοναδική ιδέα που έχουν τα μαύρα είναι να θυσιάσουν κάποιον πύργο τους, δηλαδή να παίξουν Πδ7!; - ενδιαφέρουσα κίνηση - . Όμως τα λευκά φυσικά και δεν θα φάνε τον πύργο διατηρώντας την στατική θέση!

Αυτή ήταν μια σπουδή του συνθέτη Rudolph.

Δεν υπάρχουν σχόλια: